zasoby i wiedza
Wiedza, którą się dzielimy…
Projektując działania inkluzywne, tworzymy też materiały, które mogą przydać się innym. Znajdziesz tu przewodniki, opis naszego podejścia do tematu inkluzywności i narzędzia, które pomagają w projektowaniu dostępnych i angażujących działań.
do pobrania
Przewodnik po inkluzywnej instytucji kultury
Przewodnik po inkluzywnej instytucji kultury
Czym jest inkluzywność w instytucjach kultury? Jakie są kategorie inkluzywności? Jakie są bariery mentalne pomiędzy gośćmi a instytucjami kultury?
o podejściu do inkluzywności
Inkluzywność to nie dodatek. To sposób myślenia, projektowania i działania.
o podejściu do inkluzywności
Czym dla nas jest inkluzywność?
Dla nas inkluzywność to nie tylko dostępność architektoniczna czy tłumaczenie na alfabet Braille'a. To tworzenie przestrzeni i działań, w których każdy – niezależnie od doświadczeń, możliwości czy tożsamości – może poczuć się mile widziany, zrozumiany i ważny.
Słuchanie i pytanie zamiast zgadywania.
Tworzymy rzeczy razem z ludźmi, a nie tylko dla ludzi. Pytamy, testujemy, zmieniamy.
Zaproszenie, nie obowiązek.
Nie każdy chce się zaangażować w ten sam sposób – dajemy wybór, nie narzucamy formy uczestnictwa.
Jasny język, który nie wyklucza.
Chcemy, żeby każdy mógł zrozumieć, o co chodzi, niezależnie od wykształcenia czy znajomości sztuki współczesnej.
Ułatwianie dostępu, ale nie tylko technicznie.
Dla nas dostępność to też emocje: bezpieczeństwo, ciekawość, poczucie sensu.

Zaprasza gości
Miejsce zaprasza odbiorców dzięki swojej atrakcyjnej i różnorodnej ofercie. Wykorzystuje różne kanały komunikacji i dociera stale do nowych grup odbiorców. Ważne jest również, aby zapraszając, budować zaufanie wśród gości, informując o tym, co nasza przestrzeń jest w stanie im zapewnić, a czego nie.

Dba o swoich pracowników
Kluczowa w odbiorze miejsca jest postawa pracowników. Ważne jest zaangażowanie i chęć pomocy gościom na każdym etapie wizyty. Jakość usług pracowników zależy od tego, czy są zadowoleni ze swojej pracy. Dlatego inkluzywne miejsca dbają o ich dobrostan i budują wsparcie w zespole.

Zachęca do interakcji
Instytucja chce zaangażować odbiorców i zapewnia od interesujące informacje na temat wystaw. Poza standardowym zwiedzaniem, umożliwia interakcję z eksponatami, co pozwala gościom lepiej pamiętać wizytę i przyswoić wiedzę.

Szanuje opinie gości
Inkluzywna przestrzeń bierze pod uwagę zdanie swoich gości. Zadaje pytania i odpowiada na nie poprzez wprowadzanie zmian. Jej zadaniem jest również poszukiwanie tematów bliskich osobom z różnych środowisk i dostosowanie oferty do współczesnych trendów.

Łamie bariery przed wejściem
Aby przyciągnąć odwiedzających, miejsce dba o atrakcyjny i przyjazny wygląd zewnętrzny budynku oraz jego otoczenia. Wejście do budynku powinno być dobrze widoczne, łatwe do znalezienia. Może być również zapowiedzią tego, czego goście mogą się spodziewać w środku.

Komunikuje się z gośćmi
Inkluzywność komunikacji dotyczy zarówno rodzaju języka, jak i rodzaju informacji. Uwzględnia potrzeby wszystkich gości oraz szanuje ich wrażliwość i różnorodność. Zakłada również informowanie ich o potencjalnych wyzwaniach, zagrożeniach i niedostępnościach.

Opiekuje się gościem
Instytucja inkluzywna zapewnia gościom komfort i bezpieczeństwo na każdym etapie wizyty. Składają się na to różne aspekty, takie jak tworzenie przyjaznej atmosfery, ułatwienie przemieszczanie się po budynku czy zapewnienie miejsc do odpoczynku.

Uwzględnia różne potrzeby
Inkluzwyna przesztrzeń uwzględnia różnorodność odbiorców, dbając o dostępność dla osób z różnymi wymaganiami zdrowotnymi i zdolnościami Wykazuje szacunek dla różnic kulturowych i społecznych.

Usuwa bariery
architektoniczneInkluzwyne miejsce jest dostosowane do potrzeb osób z różnymi zdolnościami fizycznymi. Oznacza to łatwy dostęp do wszystkich obszarów i zapewnienie pełnego uczestnictwa każdemu, niezależnie od jego potrzeb i możliwości.
kategorie inkluzywności
kategorie inkluzywności
Poznaj kategorie inkluzywności, czyli fundament ars inclusive!
Poznaj kategorie inkluzywności, czyli fundament ars inclusive!
To nie tylko podział – to narzędzie, które pozwala lepiej zrozumieć, gdzie jesteśmy, a gdzie jeszcze możemy dojść jako instytucje czy miejsca otwarte dla ludzi. Ten podział pomaga zidentyfikować konkretne bariery, ustalić cele w różnych obszarach, budować realną, a nie pozorną zmianę.
To nie tylko podział – to narzędzie, które pozwala lepiej zrozumieć, gdzie jesteśmy, a gdzie jeszcze możemy dojść jako instytucje czy miejsca otwarte dla ludzi. Ten podział pomaga zidentyfikować konkretne bariery, ustalić cele w różnych obszarach, budować realną, a nie pozorną zmianę.
✴ Kliknij w poniższe kafle i odkryj kategorie inkluzywności
✴ Przewiń poniższe kafle i odkryj kategorie inkluzywności
Zaprasza gości
Miejsce zaprasza odbiorców dzięki swojej atrakcyjnej i różnorodnej ofercie. Wykorzystuje różne kanały komunikacji i dociera stale do nowych grup odbiorców. Ważne jest również, aby zapraszając, budować zaufanie wśród gości, informując o tym, co nasza przestrzeń jest w stanie im zapewnić, a czego nie.
Zaprasza gości
Miejsce zaprasza odbiorców dzięki swojej atrakcyjnej i różnorodnej ofercie. Wykorzystuje różne kanały komunikacji i dociera stale do nowych grup odbiorców. Ważne jest również, aby zapraszając, budować zaufanie wśród gości, informując o tym, co nasza przestrzeń jest w stanie im zapewnić, a czego nie.
Zaprasza gości
Miejsce zaprasza odbiorców dzięki swojej atrakcyjnej i różnorodnej ofercie. Wykorzystuje różne kanały komunikacji i dociera stale do nowych grup odbiorców. Ważne jest również, aby zapraszając, budować zaufanie wśród gości, informując o tym, co nasza przestrzeń jest w stanie im zapewnić, a czego nie.
Dba o swoich pracowników
Kluczowa w odbiorze miejsca jest postawa pracowników. Ważne jest zaangażowanie i chęć pomocy gościom na każdym etapie wizyty. Jakość usług pracowników zależy od tego, czy są zadowoleni ze swojej pracy. Dlatego inkluzywne miejsca dbają o ich dobrostan i budują wsparcie w zespole.
Dba o swoich pracowników
Kluczowa w odbiorze miejsca jest postawa pracowników. Ważne jest zaangażowanie i chęć pomocy gościom na każdym etapie wizyty. Jakość usług pracowników zależy od tego, czy są zadowoleni ze swojej pracy. Dlatego inkluzywne miejsca dbają o ich dobrostan i budują wsparcie w zespole.
Dba o swoich pracowników
Kluczowa w odbiorze miejsca jest postawa pracowników. Ważne jest zaangażowanie i chęć pomocy gościom na każdym etapie wizyty. Jakość usług pracowników zależy od tego, czy są zadowoleni ze swojej pracy. Dlatego inkluzywne miejsca dbają o ich dobrostan i budują wsparcie w zespole.
Zachęca do interakcji
Miejsce inkluzywne chce zaangażować odbiorców i nawiązać z nimi relacje. Zapewnia interesujące informacje na temat swojej działalności. Umieszcza w swojej przestrzeni elementy umożliwiające interakcję. Angażuje i aktywizuje gości, co pozwala gościom lepiej zapamiętać wizytę i promować dane miejsce.
Zachęca do interakcji
Miejsce inkluzywne chce zaangażować odbiorców i nawiązać z nimi relacje. Zapewnia interesujące informacje na temat swojej działalności. Umieszcza w swojej przestrzeni elementy umożliwiające interakcję. Angażuje i aktywizuje gości, co pozwala gościom lepiej zapamiętać wizytę i promować dane miejsce.
Zachęca do interakcji
Miejsce inkluzywne chce zaangażować odbiorców i nawiązać z nimi relacje. Zapewnia interesujące informacje na temat swojej działalności. Umieszcza w swojej przestrzeni elementy umożliwiające interakcję. Angażuje i aktywizuje gości, co pozwala gościom lepiej zapamiętać wizytę i promować dane miejsce.
Szanuje opinie gości
Inkluzywna przestrzeń bierze pod uwagę zdanie swoich gości. Zadaje pytania i odpowiada na nie poprzez wprowadzanie zmian. Jej zadaniem jest również poszukiwanie tematów bliskich osobom z różnych środowisk i dostosowanie oferty do współczesnych trendów.
Szanuje opinie gości
Inkluzywna przestrzeń bierze pod uwagę zdanie swoich gości. Zadaje pytania i odpowiada na nie poprzez wprowadzanie zmian. Jej zadaniem jest również poszukiwanie tematów bliskich osobom z różnych środowisk i dostosowanie oferty do współczesnych trendów.
Szanuje opinie gości
Inkluzywna przestrzeń bierze pod uwagę zdanie swoich gości. Zadaje pytania i odpowiada na nie poprzez wprowadzanie zmian. Jej zadaniem jest również poszukiwanie tematów bliskich osobom z różnych środowisk i dostosowanie oferty do współczesnych trendów.
Łamie bariery przed wejściem
Aby przyciągnąć odwiedzających, miejsce dba o atrakcyjny i przyjazny wygląd zewnętrzny budynku oraz jego otoczenia. Wejście do budynku powinno być dobrze widoczne, łatwe do znalezienia. Może być również zapowiedzią tego, czego goście mogą się spodziewać w środku.
Łamie bariery przed wejściem
Aby przyciągnąć odwiedzających, miejsce dba o atrakcyjny i przyjazny wygląd zewnętrzny budynku oraz jego otoczenia. Wejście do budynku powinno być dobrze widoczne, łatwe do znalezienia. Może być również zapowiedzią tego, czego goście mogą się spodziewać w środku.
Łamie bariery przed wejściem
Aby przyciągnąć odwiedzających, miejsce dba o atrakcyjny i przyjazny wygląd zewnętrzny budynku oraz jego otoczenia. Wejście do budynku powinno być dobrze widoczne, łatwe do znalezienia. Może być również zapowiedzią tego, czego goście mogą się spodziewać w środku.
Komunikuje się z gośćmi
Inkluzywność komunikacji dotyczy zarówno rodzaju języka, jak i rodzaju informacji. Uwzględnia potrzeby wszystkich gości oraz szanuje ich wrażliwość i różnorodność. Zakłada również informowanie ich o potencjalnych wyzwaniach, zagrożeniach i niedostępnościach.
Komunikuje się z gośćmi
Inkluzywność komunikacji dotyczy zarówno rodzaju języka, jak i rodzaju informacji. Uwzględnia potrzeby wszystkich gości oraz szanuje ich wrażliwość i różnorodność. Zakłada również informowanie ich o potencjalnych wyzwaniach, zagrożeniach i niedostępnościach.
Komunikuje się z gośćmi
Inkluzywność komunikacji dotyczy zarówno rodzaju języka, jak i rodzaju informacji. Uwzględnia potrzeby wszystkich gości oraz szanuje ich wrażliwość i różnorodność. Zakłada również informowanie ich o potencjalnych wyzwaniach, zagrożeniach i niedostępnościach.
Oferuje różne doświadczenia
Inkluzywne przestrzenie uwzględniają fakt, że ludzie mają różne preferencje i strategie uczestnictwa w ofercie danego miejsca. Obejmuje to dodatkowe usługi, np. kawiarnia w galerii sztuki. Szeroka oferta przyciąga różne osoby z różnymi zainteresowaniami i potrzebami.
Oferuje różne doświadczenia
Inkluzywne przestrzenie uwzględniają fakt, że ludzie mają różne preferencje i strategie uczestnictwa w ofercie danego miejsca. Obejmuje to dodatkowe usługi, np. kawiarnia w galerii sztuki. Szeroka oferta przyciąga różne osoby z różnymi zainteresowaniami i potrzebami.
Oferuje różne doświadczenia
Inkluzywne przestrzenie uwzględniają fakt, że ludzie mają różne preferencje i strategie uczestnictwa w ofercie danego miejsca. Obejmuje to dodatkowe usługi, np. kawiarnia w galerii sztuki. Szeroka oferta przyciąga różne osoby z różnymi zainteresowaniami i potrzebami.
Opiekuje się gościem
Instytucja inkluzywna zapewnia gościom komfort i bezpieczeństwo na każdym etapie wizyty. Składają się na to różne aspekty, takie jak tworzenie przyjaznej atmosfery, ułatwienie przemieszczanie się po budynku czy zapewnienie miejsc do odpoczynku.
Opiekuje się gościem
Instytucja inkluzywna zapewnia gościom komfort i bezpieczeństwo na każdym etapie wizyty. Składają się na to różne aspekty, takie jak tworzenie przyjaznej atmosfery, ułatwienie przemieszczanie się po budynku czy zapewnienie miejsc do odpoczynku.
Opiekuje się gościem
Instytucja inkluzywna zapewnia gościom komfort i bezpieczeństwo na każdym etapie wizyty. Składają się na to różne aspekty, takie jak tworzenie przyjaznej atmosfery, ułatwienie przemieszczanie się po budynku czy zapewnienie miejsc do odpoczynku.
Uwzględnia różne potrzeby
Inkluzwyna przesztrzeń uwzględnia różnorodność odbiorców, dbając o dostępność dla osób z różnymi wymaganiami zdrowotnymi i zdolnościami Wykazuje szacunek dla różnic kulturowych i społecznych.
Uwzględnia różne potrzeby
Inkluzwyna przesztrzeń uwzględnia różnorodność odbiorców, dbając o dostępność dla osób z różnymi wymaganiami zdrowotnymi i zdolnościami Wykazuje szacunek dla różnic kulturowych i społecznych.
Uwzględnia różne potrzeby
Inkluzwyna przesztrzeń uwzględnia różnorodność odbiorców, dbając o dostępność dla osób z różnymi wymaganiami zdrowotnymi i zdolnościami Wykazuje szacunek dla różnic kulturowych i społecznych.
Usuwa bariery architektoniczne
Inkluzwyne miejsce jest dostosowane do potrzeb osób z różnymi zdolnościami fizycznymi. Oznacza to łatwy dostęp do wszystkich obszarów i zapewnienie pełnego uczestnictwa każdemu, niezależnie od jego potrzeb i możliwości.
Usuwa bariery architektoniczne
Inkluzwyne miejsce jest dostosowane do potrzeb osób z różnymi zdolnościami fizycznymi. Oznacza to łatwy dostęp do wszystkich obszarów i zapewnienie pełnego uczestnictwa każdemu, niezależnie od jego potrzeb i możliwości.
Usuwa bariery architektoniczne
Inkluzwyne miejsce jest dostosowane do potrzeb osób z różnymi zdolnościami fizycznymi. Oznacza to łatwy dostęp do wszystkich obszarów i zapewnienie pełnego uczestnictwa każdemu, niezależnie od jego potrzeb i możliwości.
badania i raporty
badania i raporty
Poznaj nasze doświadczenia
Poznaj nasze doświadczenia
W artykułach opisujemy badania i analizy, które stanowią ważny element naszej pracy. Są punktem wyjścia dla działań związanych z projektowaniem inkluzywnym. Zapoznanie się z nimi pozwoli lepiej zrozumieć czym się zajmujemy i może stać się inspiracją dla innych inicjatyw.
W artykułach opisujemy badania i analizy, które stanowią ważny element naszej pracy. Są punktem wyjścia dla działań związanych z projektowaniem inkluzywnym. Zapoznanie się z nimi pozwoli lepiej zrozumieć czym się zajmujemy i może stać się inspiracją dla innych inicjatyw.
artykuł
Dlaczego odwiedzamy instytucje kultury?
W dzisiejszym świecie tradycyjne instytucje kultury nie spełniają już oczekiwań. Utraciły rolę pośrednika w dostępie do kultury i przestały być niezbędne...




artykuł
Jak sprawić, by galerie sztuki były miejscem otwartym i przyjaznym dla każdego?
Galerie sztuki to miejsca, w których nawet my, studentki ASP nie czujemy się komfortowo. Realizując projekt dyplomowy w Pracowni projektowania społecznego...




Odwiedź nasze
Instagramowe konto
Dodajemy tam dużo ciekawych treści.
Edukujemy, relacjonujemy i informujemy o bieżących sprawach.
Zapraszamy ;))
Odwiedź nasze
Instagramowe konto
Dodajemy tam dużo ciekawych treści.
Edukujemy, relacjonujemy i informujemy o bieżących sprawach.
Zapraszamy ;))
Już niedługo więcej
ciekawych materiałów ;)

TO DO LIST – jak stworzyć inkluzywne i dostępne miejsce?






Czy choć jedna z rzeczy na liście to Twój cel?
Pomożemy Ci go zrealizować. Odezwij się, zaczniemy od rozmowy.
Już niedługo więcej
ciekawych materiałów ;)




Stwórzmy razem
inkluzywne miejsce!
Masz pomysł na wspólne działanie?
Pracujesz w instytucji kultury, NGO?
Chcesz z nami współpracować?


Stwórzmy razem
inkluzywne miejsce!
Masz pomysł na wspólne działanie?
Pracujesz w instytucji kultury, NGO?
Chcesz z nami współpracować?
projekt strony: (nasze) studio

✴ 787 990 098
✴ arsinclusive@gmail.com


Stwórzmy razem
inkluzywne miejsce!
Masz pomysł na wspólne działanie?
Pracujesz w instytucji kultury, NGO?
Chcesz z nami współpracować?
projekt strony: (nasze) studio

✴ 787 990 098
✴ arsinclusive@gmail.com
zasoby i wiedza
Wiedza, którą się dzielimy…
Projektując działania inkluzywne, tworzymy też materiały, które mogą przydać się innym. Znajdziesz tu przewodniki, opis naszego podejścia do tematu inkluzywności i narzędzia, które pomagają w projektowaniu dostępnych i angażujących działań.








